بررسی سندی و دلالی روایت «وَضَعَ اللهُ یَدَهُ عَلی رُؤُسِ العبادِ» در پرتو سنتهای قرآنی / محمد میرزایی، علی اکبر حبیبی مهر
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
روایات قیام قائم آلمحمد 7 بخشی از تراث مکتوب حدیثی مسلمانان است. بدون درنظر گرفتن مفهوم درست و شرایط ویژه عصر قیام، روایات گاهی ناباورانه و گاهی از باب معجزه جلوه میکند. امامباقر7 فرمود: هنگامه قیام قائم ما، خداوند دستش را بر سر مردم نهاده، عقول آنان تجمیع و حلم آنان کامل میشود. این مقاله در صدد بررسی سندی و دلالی این روایت و سپس صحت دلالی آن در پرتو سنتهای الهی در دنیاست. روش مقاله، توصیفی- تحلیلی است و از منابع کتابخانهای فراهم آمدهاست. یافتههای مقاله نشان میدهد رشد علمی و تجارب تلخ و شیرین بشر، زمینهساز رحمت الهی است و خود مقدمه امدادهای غیبی برای کسانی است که قابلیت آن را تحت مدیریت و رهبری امامزمان 7 پیدا کنند. روایت صحیح است و دست خدا بر سر بندگان کنایه از رحمت الهی با قالبهای گوناگون و پس از قیام به واسطه امامزمان 7 است. رخدادهای عصر قیام با نگاه فوق، منطبق با سنتهای الهی در قرآن است.
منابع مشابه
نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم»
مقاله حاضر به اعتبارسنجی روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: منبع، سند و محتوا اختصاص دارد. قدیمیترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از غلات نصیریه در قرن پنجم است و از آنجا در قرن ششم، به منابع امامیه انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیانگر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف و راویان اصلی آن همگی مجهولاند. مهمترین ...
متن کاملبررسی سندی و دلالی امتناع امام علی (ع) از خلافت با تاکید بر کلام 92 نهجالبلاغه
بیعت مردم با امام علی(ع)، یکی از صحنههای کم نظیر تاریخ است که در حیات سیاسی اسلام نقش مهمی داشت. اشتیاق بیسابقهی مردم برای بیعت با امام علی(ع)، از یکسو و اعلان نصرت و حمایت اصحاب از سوی دیگر، همه چیز را برای یک بیعت فراگیر و پر شور آماده ساخته بود. لکن برخلاف انتظار، امام علی(ع) در نخستین عکسالعمل خود، ضمن ایراد جملاتی، از قبول خلافت امتناع ورزید و آن را نپذیرفت. این سخن که در کلام 92 نهج...
متن کاملمعناشناسی نسخ در پرتو روایت «ناسخ و منسوخ» امام علی
ناسخ و منسوخ از جمله مسائلی است که صاحبنظران علوم قرآنی را از دیرباز به خود مشغول داشته و آثاری را در این حوزه به رشته تحریر درآوردهاند. دستمایه اکثر پژوهشگران روایتی از امام علی است که در ضمن آن امیرالمؤمنین به شخصی که در مسجد نشسته بود و مردم را موعظه میکرد، از علم به «ناسخ و منسوخ» سؤال کرد و چون فرد ابراز بیاطلاعی نمود، امام فرمود: خود و شنوندگان را هلاک کردی. با تأمل در این حدیث ...
متن کاملبررسی سندی و متنی روایت «لاتجتمع امتی علی الضلالة» / علی آهنگ، احمد ربانی خواه و مهدی آریان فر
روایت «لاتجتمع امتی علی الضلالة» که از طریق جوامع حدیثی اهل سنت نقل و انتشار یافته امروزه به عنوان سند اجماع فقهی در کنار کتاب و سنت و قیاس به کار می رود و از دیرباز سند رسمی مشروعیت عملکرد صحابه، به ویژه خلفای پس از پیامبر (ص) بوده است. دانشمندان اهل سنت در مناقشات کلامی همواره از این روایت برای ابطال احتجاجات دانشمندان شیعی سود بردهاند. این روایت به برخی از جوامع حدیثی متاخر شیعه نیز راه یاف...
متن کاملمعناشناسی «بیضه» در روایت «لعن الله السارق یسرق البیضة فتقطع یده...» / حسین خاکپور، محمد ادریس بلوجی، هادی زینی ملک آباد
شناخت معنای واژگان عربی و دقت در نوع کاربرد و بافتهای گوناگون، یکی از رسالتهای دانش فقه الحدیث است که خواننده را به معنای مورد نظر و مقصود حدیث رهنمون میسازد. بر این اساس، نوشتار پیشرو با روش توصیفی تحلیلی به واکاوی و تحلیل معنای واژه «بیضه» در احادیث پیامبر خدا9 پرداخته است تا به معنای این واژه در حدیث «لعن الله السارق یسرق البیضة...» دست یابد. تحقیق نشان میدهد که در کلام پیامبر خدا9 «بی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 23 شماره 89
صفحات 76- 101
تاریخ انتشار 2018-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023